Τα μοντέλα που αγαπήθηκαν τόσο πολύ και όλοι τα ήθελαν την πρώτη δεκαετία του 2000, πόσο «φτουράνε» απέναντι στα σημερινά μοντέλα; Τι ισχύει σε τομείς όπως ασφάλεια, τεχνολογία, αλλά και σε… γκλαμουριά.
Πριν 20 χρόνια που τα οικονομικά μας ήταν στο απόγειό τους, η αγορά του αυτοκινήτου κάλπαζε και μετρούσε κατά μέσο όρο κοντά στις 250.000 μονάδες το χρόνο. Μοντέλα βενζινοκίνητα -το diesel τότε ήταν απαγορευμένο και ο εξηλεκτρισμός λέξη άγνωστη- κυρίως πολλών κυβικών. Μάλιστα εκείνη την περίοδο την «τιμητική» τους είχαν τα σεντάν αμαξώματα· SUV δεν υπήρχαν, παρά μόνο λίγα και κυρίως τετρακίνητα, με πιο off road χαρακτήρα.
Σε αυτή τη δεκαετία λοιπόν, κάποια μοντέλα ξεχώρισαν και πούλησαν αρκετά, ενώ παράλληλα οι premium επιλογές βρισκόντουσαν πολύ ψηλά στην λίστα επιθυμιών και πωλήσεων των υποψήφιων αγοραστών. Υπήρξαν δηλαδή μοντέλα σύμβολο γιΆ αυτή τη δεκαετία.
Πρώτα απ΄ όλα η Mercedes C-Class που «έσπασε ταμεία», όπως και το αντίπαλο δέος η BMW σειρά 3. Δύο μοντέλα που έδιναν και το αντίστοιχο κύρος στους κατόχους. Όπως και το Audi Α3 το οποίο έγινε πόλος έλξης για πιο νεανικό κοινό. Φυσικά υπήρξαν και τα mainstream οικογενειακά μοντέλα, που πουλούσαν σαν «ζεστά ψωμάκια». Είχαν γεμίσει οι δρόμοι με VW Passat και Golf, Opel Insignia και Astra, Skoda Octavia και Toyota Auris.
Οι εκατομμύρια αυτοί αγοραστές από το 2000 έως το 2010 αν δεν έχουν ήδη αλλάξει αυτοκίνητο, έχουν αρχίσει να πιέζονται να το κάνουν, καθώς τα αυτοκίνητα τους πλησιάζουν να γίνουν 20 χρονών. Τι να πάρουν όμως;
Σήμερα έχουμε SUV σε όλα τα μεγέθη
Σήμερα η αγορά έχει κατακλυστεί από SUV σε όλα τα μεγέθη. Έχουν αντικαταστήσει πλήρως τα σεντάν και έχουν περιορίσει τα χάτσμπακ. Ακόμα και τα μικρά μοντέλα έχουν καταγράψει σημαντικές απώλειες από τα αντίστοιχα SUVάκια.
Κερδίζουν σε κατανάλωση, τεχνολογία και ασφάλεια τα σύγχρονα μοντέλα
Που κερδίζουν τα σημερινά αυτοκίνητα; Ξεκινάμε από το βασικότερο, την οικονομία. Τα δίλιτρα μοτέρ 20ετίας που ειδικά μέσα στην πόλη «καίνε τον πάτο» τους. Σε ετήσια βάση θέλουν 4000 ευρώ το χρόνο για βενζίνη. Σήμερα οι τεχνολογίες και τα συστήματα έχουν ρίξει την κατανάλωση στο μισό. Ένα υβριδικό για παράδειγμα θα χρειαστεί το πολύ 1.500 ευρώ. Μιλάμε για 2.500 ευρώ όφελος το χρόνο!
Πόντος για τα σημερινά μοντέλα και στον τομέα της ασφάλειας, τόσο την ενεργητική όσο και την παθητική. Η BMW 320 του 2006 φρέναρε στα 40 μέτρα, ενώ σήμερα αντίστοιχα μοντέλα δεν ξεπερνάνε τα 36. To ίδιο ισχύει και στην αποφυγή κινδύνου (elk test). Το ESP ήταν έξτρα στον εξοπλισμό και φυσικά τα πλαίσια δεν είχαν την ακαμψία που έχουν τώρα. Συνεχίζοντας στον τομέα της ενεργητικής ασφάλειας, τα αυτοκίνητα σήμερα προσπερνάνε πιο γρήγορα. Μένοντας στο παράδειγμα της 320, ήθελε 14,5 δλ. για το 80-120 χλμ./ώρα. Σήμερα ακόμα και τα μικρά, λόγω τούρμπο το κάνουν γρηγορότερα. Τέλος μην ξεχνάμε και το κομμάτι της παθητικής ασφάλειας. Μπαίνεις σε ένα σύγχρονο μοντέλο και έχει 8 αερόσακους, καθίσματα Isofix, προσκέφαλα με ειδική στήριξη κ.ο.κ..
Πάμε και στο κομμάτι της τεχνολογίας. Πλέον μετράμε ίντσες σε οθόνη αφής και μιλάμε στο αυτοκίνητο, ενώ πριν 20 χρόνια ήταν τυχεροί όσοι είχαν υποδοχή USB στο ραδιοκασετόφωνό και διπλή σιντιέρα, όπως τη λέγαμε… Φυσικά τα καινούρια μοντέλα, έχουν και μια ολόκληρη φαρέτρα με συστήματα υποβοήθησης. Φρενάρουν μόνα τους, σε κρατάνε στην λωρίδα, έχουν κάμερες για να παρκάρεις και πόσα ακόμα…
Έχουν ακόμα γκλαμουριά τα premium της εποχής
Λογικά όλα τα παραπάνω, άλλωστε μιλάμε για μια 20ετία αλματώδους εξέλιξης, ωστόσο ακόμα και σήμερα, κρατάει ακόμα η μπογιά των premium της εποχής. Βλέπεις μια C-Class στο δρόμο, έτσι μακριά και επιβλητική και την κοιτάζεις. Ακόμα κάνεις τη μόστρα σου όταν την οδηγείς. Είναι και ο ήχος που έβγαζαν τα πολλά κυβικά των τότε κινητήρων. Όχι ο ενοχλητικός, όπως το κροτάλισμα των παλιών diesel, αλλά αυτός ο μεταλλικός των εμβόλων που ένιωθες ότι υπήρχε ένα δυνατό μοτέρ κάτω από το καπό.
Σαφώς λοιπόν και τα σύγχρονα μοντέλα πλεονεκτούν έναντι των status symbol αυτοκινήτων του 2000-10, συνεπώς μήπως ήρθε η στιγμή αυτά τα 2 εκ. αυτοκίνητα να αντικατασταθούν με καινούρια, πιο οικονομικά και ασφαλή μοντέλα, ακόμα και αν χρειαστεί να κάνεις μια μικρή παραχώρηση στη μούρη που θα πουλάς;
Τι μπορεί λοιπόν να αντικαταστήσει μια BMW 320 ή μια Mercedes C class ή ένα Audi A3 (κυκλοφορούν ακόμα δεκάδες χιλιάδες) και να κάνει αντίστοιχα ευτυχισμένο τον κάτοχο του; Αρκούν τα 2500 ευρώ όφελος από καύσιμα και τα καλύτερο προσπέρασμα και ατ σύγχρονα γκάτζετς που έχουν πλέον όλα τα αυτοκίνητα να αντικαταστήσουν το «τέρας» που είχες κάτω από το καπό; Εσεις τι λέτε;