Νομικό πλαίσιο των Ιστορικών Αυτοκινήτων στην Ελλάδα
1.087 Επισκέψεις στο άρθρο (13/10/2025)
Στην Ελλάδα τα ιστορικά οχήματα, δηλαδή αυτά που έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 30 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία τους, ρυθμίζονται από ένα ειδικό νομικό πλαίσιο που καθορίζει τόσο τη χρήση όσο και τη συντήρησή τους. Παλιότερα, τα ιστορικά οχήματα μπορούσαν να κυκλοφορούν μόνο τα Σάββατα ή/και τις Κυριακές (εντός νομού και σε όμορους νομούς), ενώ στην περίπτωση που κάποια λέσχη διεξήγαγε μία εκδήλωση, τότε μπορούσαν να κυκλοφορήσουν από δύο ημέρες πριν έως και μία ημέρα μετά. Η κίνηση των ιστορικών οχημάτων τις καθημερινές επιτρεπόταν μόνο κατά τις εργάσιμες ώρες και αποκλειστικά για συγκεκριμένο σκοπό (π.χ. επίσκεψη σε συνεργείο, κλπ.). Απαιτούνταν, ωστόσο, και η ύπαρξη του αποδεικτικού για τον λόγο που το ιστορικό όχημα βρισκόταν στον δρόμο. Με πιο πρόσφατη νομοθεσία πλέον αυτά έχουν καταργηθεί και τα ιστορικά οχήματα μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς περιορισμούς χρονικούς ή γεωγραφικούς.
Πιο συγκεκριμένα, με βάση τον Νόμο 4850/2021 (ΦΕΚ 208Α/05-11-2021) και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις, ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού γίνεται μόνο μέσω αναγνωρισμένων φορέων, όπως η Ε.Ο.ΦΙΛ.Π.Α., η Ο.Μ.Α.Ε. και η Α.ΜΟΤ.Ο.Ε. Το όχημα εγγράφεται σε ειδικό μητρώο και αποκτά νέες κρατικές πινακίδες με την ένδειξη «Ιστορικό Όχημα». Η άδεια κυκλοφορίας που χορηγείται έχει 5ετή ισχύ και πρέπει να ανανεώνεται, ενώ προβλεπόταν ότι μέχρι το τέλος του 2024 όλοι οι κάτοχοι παλαιών πινακίδων όφειλαν να τις είχαν αντικαταστήσει με τις νέες.
Παράλληλα, προβλέπεται ότι τα ιστορικά αυτοκίνητα πρέπει να είναι υποχρεωτικά ασφαλισμένα και να περνούν από τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ σε ετήσια βάση. Επιπλέον, επιβάλλονται τέλη κυκλοφορίας τα οποία υπολογίζονται με βάση του κυβισμό τους:
Για οχήματα με κυβισμό έως 999 κ.ε., καταβάλλονται 50¤
Για οχήματα με κυβισμό από 1000 κ.ε. έως 1999 κ.ε., καταβάλλονται 100¤
Για οχήματα με κυβισμό άνω των 2000 κ.ε., καταβάλλονται 200¤
Για μοτοσυκλέτες με κυβισμό έως 250 κ.ε., καταβάλλονται 25¤
Για μοτοσυκλέτες με κυβισμό άνω των 250 κ.ε., καταβάλλονται 50¤
Οχήματα άνω των 45 ετών καθώς και λεωφορεία απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής Τελών Κυκλοφορίας.
Η κυκλοφορία τους πλέον δεν περιορίζεται μόνο σε εκδηλώσεις ή σε συγκεκριμένες ημέρες, όπως συνέβαινε στο παρελθόν, αλλά επιτρέπεται και σε καθημερινή χρήση, με σεβασμό πάντα στους όρους της νομοθεσίας. Η μη συμμόρφωση με τις παραπάνω υποχρεώσεις επιφέρει σημαντικά πρόστιμα, σε περίπτωση παράνομης κυκλοφορίας ή χρήσης πινακίδων που δεν προβλέπονται από τον νόμο. Στην ουσία, η ελληνική νομοθεσία στοχεύει να προστατεύσει την αυθεντικότητα και τη σωστή διατήρηση αυτών των αυτοκινήτων, ενώ ταυτόχρονα εξασφαλίζει ότι κινούνται με ασφάλεια στον δρόμο, χωρίς να αντιμετωπίζονται απλώς ως παλιά οχήματα αλλά ως κομμάτια της βιομηχανικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.